dilluns, 28 de gener del 2019

La pèrdua (Monòleg interior, Quim/Quima)

Supose que una mai s’acostuma a perdre. Això de deixar anar l’orgull i la dignitat i donar allò que tant t’ha costat obtindre, no és fàcil. Però gens fàcil. Sentir com les llàgrimes cauen mentre altres celebren que han guanyat em porta a pensar en les persones que organitzen aquestes creuades. Amb la incertesa de si guanyaràs o perdràs, per què arriscar-se? Per què posar al límit els recursos dels quals disposa el poble i les vides que estan en joc per a que tu, home que viu protegit les 24 hores del dia, que no li manca res del que necessita o desitja, que atén als ciutadans i ciutadanes des d’una alta cadira i baix d’una immensa corona, puga controlar a més persones i disposar de més terres que explotar? Més és més? De veres?
Setge de Barcelona
No m’agrada sentir-me així, desprotegida, inanimada, morta. Perquè la terra que han decidit apropiar-se, d’alguna forma també és meua i és part del meu ser. Jo sóc la terra en la qual habite i si la destrossen, em destrossen a mi també. Som una. No permetré que decidisquen quin és el preu de tot del que pot oferir la meua companya ni que es vesse més sang de cavallers que volien defendre el seu lloc ni de gent del carrer que ha sigut obligada a lluitar. Em negue a canviar sense la nostra voluntat.
Pensar-ho queda bé, però sent qui sóc, més ben dit, sent el que sóc, dona, no arribaré enlloc. Ni amb paraules ni amb fets. Si per intentar impedir que les noves banderes onegen als carrers he hagut de disfressar-me d’home, trobar qui recolze les meues idees serà gairebé impossible. No sóc ningú, i la gent ho sap. Està assumit. Rectifique, sí que sóc alguna cosa; sóc l’ésser que els barons busquen per casar-se o la diana a la qual llancen les seues ximpleries. Podria resumir-me en això, un objecte que de vegades parla, on els homes poden provar a dir els nous adjectius que han inventat i veure la meua reacció. És cansat, ho he d’admetre. Ara he d’aguantar que a cada lloc on vaig, algú té alguna cosa a dir sobre mi. Un somni que tinc és que açò no continue, vull dir, quina necessitat hi ha d’estar en tensió tanta estona? I en tensió dic pel somriure que he de fingir, hem de fingir, per no paréixer filles del diable. Odiós.


Berta López Camins, 1r Batxillerat A

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Maria Mercé-Marçal

 La germana, l’estrangera Tot el llibre és en blanc i els camins invisibles que he deixat rere meu se’ls ha menjat, rabent, el caragol del t...