dilluns, 28 de gener del 2019
Monòleg interior de Xima
I ara què faig amb aquesta tristesa que tinc?
A més, ara que la Reial Audiència ha apujat moltíssim el preu de la sal i mai més podré menjar un plat com toca, ben amanit, per a què seguisc en aquest món?
No sé si seré capaç d’aguantar tot això, perquè ja estic acostumada a menjar els aliments amb sal, bo... jo i tot el món. La gent es tornarà boja i qui tinga sal es convertirà en poderosa...
Aquesta vesprada sembla que de cap manera pot millorar, però he rebut una invitació a dinar del jutge de l’Audiència. Per què a mi? Em pareix prou estrany, potser vol aprofitar-se de mi.
Jo sempre tan desconfiada..., com sempre..., crec que no deuria d’anar però no crec que hi haja cap cosa pitjor que menjar sense sabor, és a dir, sense sal. Doncs hi aniré.
Wisława Szymborska
Maria
Wislawa Anna Szymborska(1923-2012)
va ser una escriptora polonesa molt reconeguda per haver escrit
poesia filosòfica amb un llenguatge senzill i clar. De
jove va militar en el Partit Obrer Unificat Polonès, cosa que va
lamentar més tard.
Va
ser una escriptora autodidacta
que no
va poder acabar els seus estudis per
problemes econòmics. Prompte
es va sentir influenciada per l'obra de Czesław Miłosz, escriptor,
poeta i professor universitari nord-americà d'origen polonès que va
guanyar en 1980
el
Premi Nobel de Literatura.
P, Szymborska.Dziennik
Polski (Busque la paraula)
és
la primera obra que va publicar.
La
seua poesia, de contingut filosòfic, utilitza un llenguatge quasi
col·loquial, fàcil d’entendre i expressa amb claredat l'odi,
l'estupidesa, el terror i la tortura en un to en el qual barreja
l’humor amb la ironia per a descriure un món ple d’horrors i
sofriments.
És
una autora universal, en les seues obres no hi ha referències a
Polònia. En la majoria dels poemes, Szymborska
reconeix
l’horror de la existència i creu que l'ésser humà és filosòfic
des de sempre per la seua capacitat de sorprendre's i de formular
preguntes generals. Defén que s’ha d’estimar a les persones com
a individus, no a la humanitat en general: “Si vols saber qui sóc,
en els meus poemes tens tota la informació”. Wisława
Szymborska
va
guanyar el Premi
Nobel de Literatura
l'any
1996
i
va
morir d’un càncer de pulmó.
Vietnam (1967)
Dona,
com et dius? —No ho sé.
Quan
vas nàixer, d'on eres? —No ho sé.
Per
què vas cavar aquest cau? —No ho sé.
Des
de quan t'amagues? —No ho sé.
Per
què em vas mossegar el dit cordial? —No ho sé.
Saps
que no et farem res? —No ho sé.
A
favor de qui estàs? —No ho sé.
Estem
en guerra, has de triar. —No ho sé.
Existeix
encara el teu llogaret? —No ho sé.
Aquests
són els teus fills? —Sí.
Comentari:
En
aquest text, del poemari Mil
alegries, un encant,
l’autora utilitza un to auster, sense retòrica. En la guerra de
Vietnam (1954-1975), un militar s’acosta a una dona i li fa una
sèrie de qüestions a les quals ella només li contesta “No
ho sé”.
Però quan el soldat li pregunta sobre els seus fills, no ho dubta i
li diu que sí. El
poema
vol
expressar que en una guerra pots oblidar-te de tot menys de les
persones que més estimes, els teus fills.
Per saber-ne més:
València,
26 de gener del 2019
Mar
Miralles Lozano
Aquesta terra és nostra. Monòleg Xima
Els últims dies a penes dorm i estic farta de fugir, ja no puc més. Des que em vaig casar amb Felip de Rocabruna tot ha anat a pitjor. Ara, ell està mort. Però la pesta, els turcs, les males collites i el setge de la ciutat també em fan la vida molt difícil. He heretat totes les seues pertinences però si haguera sabut abans que per quedar-me amb els seus béns, els seus cosins de Madrid m’insultarien i em menysprearien com fan, haguera renunciat als capítols matrimonials.
No
em puc creure que ahir, Barcelona fóra assetjada. Tinc al cap la
imatge dels soldats del duc de Berwick entrant amb les seues banderes
i envaint la ciutat. Ho cremen tot: vivendes, palaus, llibres i fins
i tot estan fonent la nostra campana. No vull ni pensar que faran amb
nosaltres.
Ara
tinc por d’eixir al carrer. No puc vore amb claredat, no deixe de
plorar. Em sent vençuda. Tot el que he aconseguit en la vida
s’acabara d’esfumar. S’apoderen de nosaltres i no trobe el camí
per eixir d’ací. No puc continuar així, acabaré malalta.
Els
bessons Nin i Non són els únics pilars on em puc recolzar per a
seguir endavant. Des del primer dia m’han demostrat que són de
fiar i molt responsables amb el seu treball.
Desconec
com acabarà tot açò però tinc clar que he de viure. Només tinc
una vida i no vull que acabe ara. No permetré que ens humilien més
i se n’isquen amb la seua. M’amagaré on faça falta i trobaré
la manera de recuperar el que ens estan furtant: la nostra estimada
terra.
València,
25 de gener del 2019
Mar
Miralles Lozano
La pèrdua (Monòleg interior, Quim/Quima)
Supose
que una mai s’acostuma a perdre. Això de deixar anar l’orgull i
la dignitat i donar allò que tant t’ha costat obtindre, no és
fàcil. Però gens fàcil. Sentir com les llàgrimes cauen mentre
altres celebren que han guanyat em porta a pensar en les persones que
organitzen aquestes creuades. Amb la incertesa de si guanyaràs o
perdràs, per què arriscar-se? Per què posar al límit els recursos
dels quals disposa el poble i les vides que estan en joc per a que
tu, home que viu protegit les 24 hores del dia, que no li manca res
del que necessita o desitja, que atén als ciutadans i ciutadanes des
d’una alta cadira i baix d’una immensa corona, puga controlar a
més persones i disposar de més terres que explotar? Més és més?
De veres?
Setge de Barcelona |
Pensar-ho
queda bé, però sent qui sóc, més ben dit, sent el que sóc, dona,
no arribaré enlloc. Ni amb paraules ni amb fets. Si per intentar
impedir que les noves banderes onegen als carrers he hagut de
disfressar-me d’home, trobar qui recolze les meues idees serà
gairebé impossible. No sóc ningú, i la gent ho sap. Està assumit.
Rectifique, sí que sóc alguna cosa; sóc l’ésser que els barons
busquen per casar-se o la diana a la qual llancen les seues
ximpleries. Podria resumir-me en això, un objecte que de vegades
parla, on els homes poden provar a dir els nous adjectius que han
inventat i veure la meua reacció. És cansat, ho he d’admetre. Ara
he d’aguantar que a cada lloc on vaig, algú té alguna cosa a dir
sobre mi. Un somni que tinc és que açò no continue, vull dir,
quina necessitat hi ha d’estar en tensió tanta estona? I en tensió
dic pel somriure que he de fingir, hem de fingir, per no paréixer
filles del diable. Odiós.
Berta López Camins, 1r Batxillerat A
HOMES PENSANT, COSA MAI VISTA
Xima, la bella. Xima: encisadora, atraient, cautivadora… Totes eixes i més eren paraules que s’utilitzaven sovint per descriure-la. I ella les abraçava com si foren un amic de tota la vida. Perquè eren totes veritat.
Per aquesta raó, no li va sorprendre que un home com el jutge de l’Audiència invitara a la dona de les llegendes a dinar. Al cap i a la fi, tenint la reputació de calçasses que tenia… Era normal que eixe home volguera reparar-la amb una dona pròpia de les històries. Amb Xima.
Perquè així són els homes: o tot o res. O la millor dona de totes per solucionar aquesta ofensa o cap. Pensen que poden, pensen que tenen el dret a intentar-ho. Però, sovint, ni poden ni el tenen.
També pensen que la seua vàlua puja segons la dona amb la que estiguen. Perquè tal vegada siga així en aquest moment, però canviarà. Xima ho sabia molt bé. Sabia amb certesa que continuaria vivint i veuria com moltes coses prendrien molt més valor i honor segons passarien els segles. Qui sapiguera quines coses serien… Que se les diguera.
Inusualment, també pensaven que, al contrari que ells, una dona baixava en l’escala de la decència segons amb qui o amb quants estava. Que “si una clau obre moltes portes és una clau màgica; si una porta s’obre amb moltes claus està defectuosa”. Què curiós. Obliden que són ells qui, en la majoria de les ocasions, forcen a les dones amb la seua pressió a estar amb elles.
Però què sabria Xima. Ella encara estava al segle XVIII.
Poetes femenines
Carme
Guasch i Darné (3 d'octubre de 1928 , Figueres - Badalona, 1998)
Voldria
ser
voldria
ser de lluna per vestir-me de nit,
voldria
ser de pedra per sentir-me en la terra
i
tramuntana o boira per venir de molt lluny.
Voldria
ser paraula per estimar el silenci,
voldria
ser pollancre per poder abraçar el vent,
voldria
ser gavina per no conèixer límits
i
mirar-me les coses des dels ulls d’un infant.
Només
sóc una dona, per sort sóc una dona,
i
tot el que desitjo ho trobo dintre meu:
jo
també sóc de pluja, jo també sóc de terra
i
dono, com un arbre, un fruit no madurat;
sóc
com la nit, obscura, llunyana com un astre,
com
un ocell que emigra, com un infant perdut.
Cançó
de Joanjo Bosk https://www.youtube.com/watch?v=ZzOl7vltSv0
Gemma
Gregori
Camps
Camps,
catifes del més bell i pur matís
bressolen
l'ombra de les muntanyes
que
envolten silencioses els records
amagats
amb la força colpejant del vent.
Els
pins i les alzines s'abandonen
a
mercé de les ventades.
El
sol amoroseix la flor glaçada
i
la gebra s'obre el pas lliscant
per
brotons de romaní.
I
quan les roselles van eixint
emmig
de l'auri espigam
escampen
subtils pinzellades.
Camps,
petits miralls de cel que a terra cauen
i
defalleixen a l'horitzó fins
arribar
al fil de mar que l'embolcalla
rera
d'una cortina blava
No fem que mar abraçi
els
camps que van tenyint l'àlgida plana
doncs
tèrbol i punyent és el record
si
s'esvaeix la suau flairança
de
timó i espígol.
Si
cridem la força de l'oreig
diem-li
al mar que marxi lluny,
que
no envolti l'exímia imatge.
Sílvia
Amigó Cuscó
Lluna
límit
de llum
cercle
de mar
alta
d'estiu
lluna
que eres
mirall
d'estrelles
dels
nostres ulls
lluna
alta
de llum
límit
de mar
cercle
d'estiu
ets
tu qui guardes tantes paraules
que
omplen la nit
lluna
cercle
de llum
alta
de mar
límit
d'estiu
tornaràs
plena
tota
la terra
del
teu record
lluna
Cançó
de Toti Soler https://open.spotify.com/album/0eys222cmwLnZ9HTLUbfBL
Quima
Jaume (Cadaqués, 20 d'abril de 1934[1]
-
30 de gener de 1993)
Et
vares sadollar
Et
vares sadollar d’un dolç verí
cercant
la mort d’amor que mai no arriba,
ets
una nau que estima la deriva
i
amb sort, reneixes sempre a un nou destí.
L’hivern
t’ha devastat ja molts jardins.
L’esguard
se’t perd pel més gran finestral,
des
d’on contemples irat el mestral
que
et desdibuixa els teus antics confins.
La
pluja ha colpejat mil cops el vell
teulat
del casalot i el seu contorn
ornat
abans amb bells fonolls marins.
No
cura el temps el mal que ve de dins.
L’amor
és un vell vici de retorn
amb
gust de tu o amb gust de vi novell.
Cançó
de Joanjo Bosk https://www.youtube.com/watch?v=enti54IMVY8
Narcisa
Oliver i Deulofeu
(Palafrugell,
1948 - 1995)
Mariner
de terra endins
Vaig
conèixer un vell pastor
que
ses ovelles menava,
cada
jorn de sol a sol
amb
sa flauta acompanyat
eixa
tonada cantava:
“Com
serà el mar?
Serà
blau i gran com diuen?
Serà
veritat que de nit és com la plata?
Tothom
qui el veu
es
queda ple d'enyorança.
Digue'm
tu sol,
que
vens d'una altra contrada:
Has
vist el mar?”
Tota
la vida he viscut
aquí,
del pla de la muntanya
i
fer diners no he pogut
per
veure la costa llunyana.
Sé
que hi ha el Mediterrani
que
té l'encís de donzella,
sé
que hi ha barcos de vela,
sé
que hi ha mar a Calella,
on
les ones van i vénen
al
compàs de l'havanera.
Cançó
d’Havaneres https://www.youtube.com/watch?v=oCYlvqIR1s4
Glòria
Juilà Estelrich (Portocolom (Felanitx, Mallorca), 2 de febrer de
1983)
Quadern
immemorial
Uep,
estel... Feia temps que no parlàvem. Feia temps que no parlàvem del
vent. Que se'n duu les fulles que retens, amb cura, en un quadern
immemorial.
-
T'atures un instant, fora la confusió del treball, i pots recordar
remors d'ones i els mollets del teu port verd.
-
Uep, estel... Feia temps que no parlàvem. De quina lluentor és ara
la teva carn? El cervell és sols memòria.
-
I aquesta vida és novel·la, l'alè d'abans de la immersió. És un
sospir foragitat cap a un univers expansiu o cap a dins una capsa
d'agulles.
-
Uep, estel... Feia temps que no parlàvem. Feia temps que no parlàvem
del vent.
Canó
de Llunàtiques https://www.youtube.com/watch?v=cohuqmmxdrw
Rosa
Leveroni (Barcelona,
1 d'abril de 1910 – Cadaqués, 4 d'agost de 1985)
Els
records
Jo
fos per tu aquesta cançó tan dolça
que
desgrana el molí.
Aquest
oreig suau que t'agombola
perfumant-te
el matí.
Fos
el flauteig dels tòtils a la tarda
en
la calma dels horts.
Si
fos aquesta pau que t'acompanya
en
el repòs dels ports ...
O
fos la punxa de la rosa encesa
d'un
desig abrandat.
Aquell
record d'una hora de follia,
d'aguda
voluptat.
Si
fos l'enyorament d'uns braços tendres
que
varen ser-te amics.
O
bé la revifalla rancorosa
d'aquells
menyspreus antics.
Si
jo no fos per tu record amable,
os
almenys un neguit,
un
odi o un dolor, una recança ...
Ho
fos tot, menys l'oblit.
Recitat
per GUIC https://www.youtube.com/watch?v=E7Sw__mjcdc
Recitat
per Rita Marzoa
https://www.ccma.cat/catradio/alacarta/programa/rosa-leveroni-els-records/video/4490651/
Trobades
a :
http://www.musicadepoetes.cat/app/musicadepoetes/servlet/org.uoc.lletra.musicaDePoetes.Poetes
INIB-SARRI
(ca. 1790-1745 a.C.)
UNA
CARTA A SU PADRE
Dos
veces te he escrito diciéndote
Que
estoy infeliz, mi señor,
Y
tú contestaste:
"Ve
y entra a la ciudad de Aslakka".
Ahora
he ido a Aslakka
Y
estoy aún más infeliz.
¡Ya
que la esposa de Ibal-Addu es reina allí!
¡Esa
mujer recibe regalos casi todos los días
de
una multitud de ciudades,
incluyendo
Aslakka,
pero
me obliga a mí a sentarme en un rincón,
como
a una hembra idiota,
mientras
me hundo los dedos en la mejilla!
Ewa
Lipska (Cracòvia, Polònia)
Popietat
privada
Qui
dels dos recorda encara
el
viatge que vam fer a Itàlia.
Ens
allotjàrem
al
Teatro all
a Scala.
A
la mateixa boca de l’òpera.
Amb
vistes al geni.
Ens
observàvem fixament
tallant
l’aire amb la mirada.
Al
teu espressivo de soprano
tot
seguit responia el meu tenor.
Ara
callem obstinats
davant
el plat florit
encara
que
no
tenim motius per a queixar-nos.
Hem
pagat els deutes. Hem acabat de fer-nos la casa.
La
mort ja és propietat nostra.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)
Maria Mercé-Marçal
La germana, l’estrangera Tot el llibre és en blanc i els camins invisibles que he deixat rere meu se’ls ha menjat, rabent, el caragol del t...
-
Tot va començar quan, per a variar, arribava tard. No vaig ni escoltar les alarmes. Em vaig alçar i el vaig descobrir en mirar quina hora ...
-
PENSE EN TU Pense en tu, en el teu cos, en els teus llavis, en les mans amb què em dius tanta bellesa, en els teus pits quan els be...
-
En aquesta novel·la l'autora Marta Meneu Borja, antiga alumna del nostre centre, ens mostra una societat representada mitjançant 5 dones...